Niemand denkt; wat kan ik vandaag eens doen om mijn leerlingen onzeker te maken, hen af te houden van leren en hun prestaties te beperken? Integendeel. We willen er juist alles aan doen en hebben er alles voor over om deze leerlingen succesvol te maken. Onnodig gebeurt bovenstaande toch. Dit komt omdat leerlingen in elke stap – woord en daad- die wij zetten, een boodschap zien over hoe ze over zichzelf moeten denken.
Het is daarom erg van belang om bij een eerste stap bij onszelf, als professionele onderwijzers, te beginnen. Wat is eigenlijk dat succes dat wij willen bereiken met de leerlingen? En wat willen wij hen meegeven vanuit onze eigen ervaring?
Allereerst is het belangrijk om de definitie van succes duidelijk te hebben. Veel mensen associëren succes met geld en rijk worden. Echter volgens de Van Dale betekent succes specifiek: ‘een gunstige afloop of positieve uitkomst/uitslag’.
Het gaat dus om het resultaat van een actie die je onderneemt, iets wat je doet. Het zet je in beweging. Het is belangrijk dat zowel wij als de leerlingen hiervan bewust zijn. Want dat felbegeerde succes geeft voldoening.
Al het onderwijspersoneel is aan de slag geweest met de opdracht welke boodschap de leerlingen zou kunnen helpen met het behalen van die successen, gericht op de manier van denken en het proces ernaartoe. Dit is gedaan aan de hand van een schilderactiviteit.
Dit leverde mooie resultaten op! Hieronder een impressie;