Thema eten & drinken

leerkracht Nieuws Leave a Comment

Na het thema herfst, staat in de kleuterklassen het thema eten & drinken centraal. Een dynamisch thema, waarbij verschillende activiteiten mogelijk zijn. De supermarkt en het restaurant nemen binnen dit thema, een belangrijke plaats in. In het kader van ontdekkend en onderzoekend leren zijn de leerlingen in kleine groepjes naar de supermarkt geweest om een aantal boodschappen in te slaan voor een gezamenlijk ontbijt en het maken van een smeuïge pastasalade. Ook leren leerlingen over goede manieren, zoals: “hoe hoor jij je in een restaurant te gedragen?”. Ze leren niet te roepen, maar oogcontact te maken met de ober. Dit is de meest subtiele vorm van aandacht vragen. Wanneer dit niet werkt, leren zij hun rechterwijsvinger op te steken. Ook weten zij dat het vriendelijk is om de woorden “graag en/of alsjeblieft” te gebruiken tijdens het plaatsen van hun bestelling. Zoals bij ieder ander thema, staan ook nu de zintuigen centraal. Er wordt geproefd in de klas en leerlingen geven aan of dit zoet, zuur, bitter en/of zout is. Daarnaast wordt gerekend met ‘de buren van …’ Leerlingen leren bijvoorbeeld dat 2 en 4 de buren van 3 zijn. Ook leren zij wie er vooraan, in het midden, achteraan en als een na laatste in de bus zitten. Zij leren te beredeneren met de begrippen ‘meer’ en ‘minder’.               Tot slot staat het cijfer 8 en de letters a en m deze weken centraal. In de groepen worden de leerlingen gestimuleerd thuis op zoek te gaan naar voorwerpen die hiermee te maken hebben.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *